Technopat Ofisi Hangi Ekran Kartını Tercih Ediyor

Technopat ofisine Nvidia ve AMD ekran kartılarından hangisini tercih ettiklerini sorduk.

Çoğunluğun cevabı Nvidia oldu. Sonucun neden böyle olduğuna yakından bakalım.

  • Game Ready Sürücüleri

NVIDIA Game Ready sürücüleri, oyuncular için önemli bir bileşen olarak karşımıza çıkıyor. Piyasaya yeni bir oyun çıktığında, oyunun grafiklerini, performansını ve oynanabilirliğini en üst düzeye çıkarmak için NVIDIA hızla harekete geçiyor. Game Ready sürücüleri, oyunun yayınlanma tarihine yakın sürelerde veya hemen ardından piyasaya sürülüyor. Bu sürücüler, oyunu en yüksek kalitede ve sorunsuz bir şekilde oynamanızı sağlamak için özenle test ediliyor ve optimize ediliyor. Game Ready sürücüleri oyunların sunduğu en son teknoloji ve grafik özelliklerini destekleyecek şekilde tasarlanıyor.

Piyasaya çıkan yeni oyunlarla birlikte sunulan sürücülerde yapılan güncellemeler, oyunların sorunlarını gidermeye yardımcı olur ve grafik kartlarının uyumluluğunu artırır. Bu nedenle, NVIDIA Game Ready sürücülerinin düzenli olarak güncellenmesi, oyuncular için önemlidir.

  • Studio Sürücüleri

NVIDIA Studio sürücüleri, içerik oluşturan profesyoneller için tasarlanmış sürücülerdir. Profesyonellerin ihtiyaçları göz önünde bulundurularak geliştirilen bu sürücüler, içerik oluşturma uygulamalarında performansı en üst düzeye çıkarmak ve kararlılık sağlamak için optimize edilmiştir. Yayınlanan her yeni içerik oluşturma yazılımı veya önemli bir güncelleme ile birlikte NVIDIA, Studio sürücülerini hızla günceller ve piyasaya sunar. Bu, içerik oluşturucuların en son teknolojilere ve özelliklere erişebilmelerini ve çalışmalarını en üst düzeyde verimlilikle gerçekleştirebilmelerini sağlar. Video düzenleme, grafik tasarım, 3D modelleme ve diğer içerik oluşturma işlemleri için gereken performansı ve kararlılığı sunan Studio sürücüleri, profesyonellerin taleplerine cevap vererek onların iş akışlarını kolaylaştırır.

NVIDIA Studio sürücüleri, içerik oluşturma alanında kullanılan popüler uygulamalarla uyumluluk sağlamak için özenle test edilir. İçerik üretme süreçlerinde düşük gecikme süreleri ve yüksek hızlar elde etmelerine yardımcı olur. Ayrıca, sürücüler, grafik kartlarının hassas rengi ve renk doğruluğu gibi özelliklerini de optimize ederek, yaratıcıların işlerinin doğru renklerle sunulmasını sağlar.

Ancak şunu belirtmemiz gerekiyor, genel amaçlı bir kullanıcıysanız Game Ready sürücüsünü kullanmanız birçok senaryoda sizin için yeterli olacaktır. Studio sürücüsünün birçok işlevi Game Ready sürücüsünde de yer alıyor.

  • Stabil Sürücüler

Sürücülerin sık güncellenmesi kadar stabil bir şekilde de ilerleyebilmesi de önemli bir etken. NVIDIA tarafından piyasaya sürülen sürücülerin neredeyse hepsi WHQL etiketine sahip. Buna ek olarak AMD ve Intel’e kıyasla NVIDIA sürücülerinde kullanıcılar tarafından yapılan olumsuz geri dönüşlerin sayısı bir hayli az.

  • GeForce Experince ile Sorunsuz Güncelleme

Birçok özelliğe ev sahipliği yapan GeForce Experince uygulamasının en büyük kolaylık sağladığı noktalardan biri de sürücü güncellemesi. Uygulama izin verdiğiniz taktirde güncellemeleri takip ediyor ve kurulum için indirebiliyor. Sürücü indirildikten sonra tek tıkla kurulum yapabiliyorsunuz, buna ek olarak kurulum anında opsiyonel olarak temiz kurulum yapmanıza olanak sağlıyor.

Bu noktada eksi verebileceğimiz bir nokta var ki o da GeForce Experince uygulamasını kullanabilmek için NVIDIA hesabınızın olması şart. Hesabınıza giriş yapmadan GeForce Experince uygulamasını kullanamıyorsunuz.

  • DLSS 2 ve DLSS 3 Desteği

NVIDIA’nın kesinlikle avantajlı olduğu noktalardan birisi de yapay zeka destekli görüntü ölçeklendirme teknolojisi olan DLSS ve yapay zeka destekli kare oluşturma teknolojisi olan DLSS Frame Generation yani bir başka adıyla DLSS 3.

DLSS yani Deep Learning Super Sampling teknolojisi ilk başta oyunu düşük bir çözünürlükte görüntüyü oluşturduktan sonra yapay zeka ile işleyerek ekran çözünürlüğüne yükselterek size sunuyor. Bu sayede ekran kartının üstündeki yük azalıyor ve oyun performansı yükseliyor. Ancak bu teknolojiyi kullanabilmek için RTX 2000 serisinden veya daha yeni bir ekran kartına ihtiyacınız var.

DLSS ilk olarak RTX 2000 serisi ekran kartlarıyla kullanıma açılmıştı ve halen güncelleme almaya devam ediyor.  DLSS şu an 2.5.1 sürümünde ve DLSS 3’den bağımsız bir şekilde geliştirilmeye devam ediliyor.

DLSS 3 ise tamamen farklı bir teknoloji. Yapay zeka oynadığınız oyuna göre bir sonraki sahneyi tahmin etmeye çalışarak görsel kareleri oluşturuyor ve görüntülere ekliyor. Bu sayede görüntü kaybı olmadan oyun performansı büyük ölçüde artıyor. Bunlara ek olarak Reflex teknolojisi de DLSS 3 ile birlikte çalışıyor. Reflex teknolojisi sayesinde giriş gecikmesi de önemli ölçüde azalıyor.

AMD’nin DLSS’e rakip çıkarttığı görüntü ölçeklendirme teknolojisi FidelityFX Super Resolution yani FSR oldu. FSR’nin ilk sürümünde oyunlar yazılımsal bir şekilde ölçeklendiriliyordu, bu da görüntüde bozulmalara ve kalite kaybına sebep oluyordu. Daha sonra bir üst sürüm olan FSR 2.0 piyasa sürüldü. FSR 2.0 ile temel yapı değiştirildi ve hareket vektörleri üzerinden bir görüntü işlemesi yapılıyor, FSR 2.0’da görüntü kalitesi artmış olsa da DLSS 2’den geride kaldığını söylemek mümkün. Ek olarak DLSS 3’e rakip olarak AMD FSR 3.0 teknolojisini uzun bir süre önce tanıttı ancak halen daha kullanılabilir değil, FSR 2 sürümlerinin kullanılabildiği oyunlar ise kısıtlı.

Öte yandan DLSS 2 ve DLSS 3’ün oyun desteği günden güne artmaya devam ediyor. DLSS 2 destekli oyunların sayısı 300’ü aşkın iken DLSS 3 destekli oyun sayısı da 40’a ulaşmış durumda.

  • Daha iyi Ray Tracing Performansı

Ray Tracing yani ışık izleme konusunda da NVIDIA’nın üstünlüğünü konuşmak mümkün. NVIDIA ilk olarak RTX 2000 serisinde donanımsal Ray Tracing desteği sundu ve her yeni seride ışın izleme performansını iyileştirmeye devam ediyor. AMD ise ilk olarak RX 6000 serisinde donanımsal Ray Tracing desteği sunmuştu.

Daha öncesinde RTX 3080 ve RX 6800 XT’nin Ray Tracing performansına yakından bakmıştık. Bu testte RTX 3080 %68 ila %112 arasında performans farkı atmıştı RX 6800 XT’ye.  İsterseniz bir de daha yakın zamandan bir oyun testi yapalım, bu sefer de RTX 4080 ile RX 7900 XTX’i karşılaştıralım Cyberpunk 2077’de.

Test Sistemi:

  • Ryzen 7950X
  • ASUS X670E Maximus Hero
  • Gskill TridentZ 6000 MHz EXPO
  • RTX 4080 FE & RX 7900 XTX Referans
  • ROG Thor II 1200W
  • Samsung 960 Pro SSD
Oyun ve Ayarlar RTX 4080 RX 7900 XTX
Cyberpunk 2077 RT Ultra 29 FPS 21.5 FPS

Ray Tracing kapalı iken her iki kartın da oyun performansı benzer iken Ray Tracing açılınca RTX 4080 yaklaşık %35 daha yüksek performans veriyor.

  • ShadowPlay ile Kayıt

NVIDIA GeForce Experince içerisinde sunduğu Shadow Play sayesinde oyun videolarınızı ve ekran görüntülerinizi kaydedebileceğiniz gibi hızlıca canlı yayın yapmanıza da imkan sağlıyor. Buna ek olarak tekrar oynatma ve kaydetme sayesinde kayıtta olmasanız bile kısayolu etkinleştirerek son 30 saniyedeki görüntüleri kaydedebilirsiniz. Ayrıca ShadowPlay ekran kartındaki özel çekirdekleri kullandığı için performans kaybına da yol açmıyor.

  • Daha Kaliteli AV1 Encoding

NVIDIA RTX 4000 serisi ekran kartlarıyla birlikte sunduğu 8. Nesil NVENC kodlayıcı AV1 desteğine de sahip.  Aynı bit değerinde yapılan testlerde RTX 4080 rakipleri olan RX 7900 XTX ve Intel Arc A770’e kıyasla daha kaliteli içerik çıkartıyor. Bu sayede daha iyi görüntü kalitesinin yanı sıra depolama alanından da kazanç sağlamak mümkün.

Buna ek olarak yeni nesil NVENC kodlayıcı yoğun iş yüklerini hesaplayarak CPU’dan alarak GPU’daki özel çekirdeklere de verebiliyor.

  • AV1 Nedir?

AV1 basitçe anlatmak gerekirse video sıkıştırma ve çözümlemesi için belirlenmiş bir kodek standardıdır.  AV1, H.264 ve H.265’e kıyasla daha yüksek görüntü kalitesi sunarken alandan tasarruf imkanı da sunuyor.  Günümüzde Twitch, YouTube, Discord, OBS gibi birçok platform ve uygulama artık AV1 desteğine sahip.

  • CUDA

CUDA, NVIDIA tarafından oluşturulan paralel bir bilgi işlem platformu ve programlama modelidir. Bu model sayesinde algoritmik hesaplamaları da GPU çekirdekleri üzerinden donanım hızlandırmalı bir şekilde yapabiliyorsunuz.

Günümüzde birçok yazılım artık CUDA destekli bir şekilde tasarlanıyor.  Bu sayede destekli uygulamalar direkt GPU çekirdeklerinde işlenerek daha kısa sürede ve daha az güç harcayarak çalışabiliyor.

  • Yapay Zeka Uygulamaları Desteği

Birçok yapay zeka uygulaması kaynak güç olarak GPU çekirdeklerini kullanıyor. Yukarıda bahsettiğimiz gibi CUDA çekirdekleri sayesinde birçok yapay zeka uygulamasında NVIDIA ekran kartları daha yüksek performans sergiliyor ya da NVIDIA ekran kartı şart koşuluyor.  Örnek vermek gerekirse günümüzde popüler olan görsel oluşturucu yapay zeka araçlarından biri olan Stable Diffusion’ı kendi bilgisayarınızda çalıştırmak isterseniz NVIDIA ekran kartıyla daha yüksek performans alıyorsunuz.

Bunlara ek olarak kendi yapay zekanızı oluşturmak veya eğitmek istediğinizde de NVIDIA ekran kartlarının gücünden daha iyi yararlanabiliyorsunuz. CUDA desteğinin yanı sıra CUDNN desteği ile birlikte yapay sinir ağları direkt GPU üzerinden çalışabiliyor.

  • Broadcast

NVIDIA’nın sunduğu yapay zeka destekli yayın aracı Broadcast sayesinde tıpkı bir stüdyo ortamındaymış gibi yayın yapabilirsiniz. Broadcast uygulamasının size sunduğu bazı güzel araçlardan bahsedelim.

  • Gürültü ve Parazit Engelleyici
    • Yankılanma sesi, mekanik klavye sesi, gürültülü çalışan fanlar gibi yüksek sesli istenmeyen sesleri konuşma sesinizden ayırmanızı sağlar.
  • Sanal Arka Plan
    • Ek bir ekipman kullanmadan yeşil perde efekti kullanarak görüntünüzdeki arka planı kaldırma, değiştirme ve bulanıklaştırma efektlerini kullanmanızı sağlar.
  • Otomatik Çerçeveleme
    • Hareketlerinizi takip ederek sizi gerçek zamanlı olarak takip ederek öne çıkmanızı sağlar.
  • Göz Teması
    • Kameraya bakmadığınız anlarda bile kameraya bakıyormuşsunuz gibi göz teması kurmanızı sağlar.
  • Video Gürültüsü Giderme
    • Düşük ışıklı veya kirli bir görüntü oluşturan yüzeylerdeki kirliliği giderek Webcam’den alınan görüntüyü iyileştirir.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir